viernes, 16 de diciembre de 2016

TERRA DE GESTES I DE BEUTAT. GIRONA, de X. Monsalvatge i J. Pla

NOVETAT


Terra de gestes i de beutat és l’enciclopèdia sentimental de Girona. És un llibre que es fa estimar tant com es feia desitjar. Xavier Monsalvatje i Joaquim Pla l’han redactat d’una manera perfecta. Per una raó que no m’és possible dir aquí -temorós com sóc dels punts suspensius, que jo, abans mateix que la Censura, he declarat immorals-, l’emoció que ara em porta aquest llibre és menys pura que la que m’hauria portat un any endarrere. La publicació d’una obra així em dóna ocasió a avançar un dels projectes acariciats dels promotors de la biblioteca “Minerva”. I és el d’incloure entre els títols d’aquesta una sèrie de monografies sobre les ciutats catalanes, a càrrec d’algun fill il·lustre de cada una, especialitzat en l’amor d’ella i en son total i minuciós coneixement. Els treballs que s’han imaginat no foren unes guies de la població estil Baedecker, no foren tampoc monografies d’art estil Laurent, ni reculls poètics, com aquest dels senyors Pla i Monsalvatje. Però tindrien alguna cosa de tot això. De tot això i encara de més, perquè voldríem que continguessin referències sintètiques i substancioses sobre la vida social del lloc, la vida econòmica, els costums, les esperances, les íntimes aspiracions civils... ¿Obres, doncs, d’un gènere híbrid? Lluny de nosaltres semblant temença. Els híbrids mai són fills de l’amor. I és per això que, en aquesta feina, caldria cercar grans amorosos.

(Eugeni d'Ors)

*Reedició facsímil amb estudi previ.

No hay comentarios:

Publicar un comentario